onsdag 2. november 2016

GROVE VAFLER



Skiver med deilig pålegg er kjempegodt å spise til frokost, lunsj eller kvelds, men man blir fort lei også. Derfor prøver jeg å variere litt, og grove vafler er et supert eksempel på dette. Det smaker utrolig godt, både som rykende ferske, og også senere på dagen.



OPPSKRIFT (CA. 9 VAFLER)

3 dl sammalt rugmel finmalt
1 dl havregryn
2 egg
4 dl melk
1/2 t bakepulver



FREMGANGSMÅTE

  1. Bland det tørre i en bakebolle og tilsett vesken. 
  2. Dette skal røres godt sammen til en vaffelrøre. 
  3. La det svelle i kjøleskapet i ca en halv time. 
  4. Ta røren ut og stek i et vaffeljern. 





TIPS

Siden røren består av havregryn og grovt mel vil den naturlig nok ikke være like flytende som en vanlig vaffelrøre.  For å unngå kjempetykke vafler som er svidd på utsiden og ustekt inni, prøver jeg å lage de veldig tynne. Først bruker jeg en øse for å ta litt av røren oppå vaffeljernet. Deretter tar jeg og smører røren utover med kniv. Da får jeg røren ut i alle kantene og får en tynn og fin vaffel. 

Det går helt fint an å fryse disse ned. De er jo så klart best når de er rykende ferske, men de er veldig gode etter de har vært i frysen også.

Vaflene passer utmerke sammens med kjøttpålegg eller ost. Syltetøy er også en veldig god kombinasjon eller bare rett og slett spis den som den er.



PRIS






- Lolan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar